Verplichtingen voor online ondernemers

Tegenwoordig zijn er een heleboel online ondernemers met een webshop. Het lijkt zo makkelijk om ook te beginnen met ondernemen en een webshop op te zetten. Maar als online ondernemer heb je ook een aantal verplichtingen. Benieuwd welke dat zijn? Dat vertellen we je in deze blog. En heb je advies nodig over bijvoorbeeld het opstarten van een onderneming? Dan kun je terecht bij een SWDV advocaat ondernemersrecht.

Informatie op je website

Ten eerste is het verplicht om een aantal gegevens op je website te zetten. Bezoekers hebben namelijk het recht om te weten wie je bent en hoe je zaken doet. Zo moet je in ieder geval je naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres, kvk-nummer en btw-nummer vermelden op je site. Ook moet je een aantal zaken over je product vermelden. Hierbij kun je denken aan de eigenschappen, de prijs, de kosten van levering, de wijze van betaling, de voorwaarden en de bedenktijd.

AVG

Sinds 25 mei 2018 gelden in de hele EU dezelfde regels voor privacybescherming, namelijk de AVG. Dit staat voor Algemene Verordening Gegevensbescherming en zorgen voor een uitbreiding van de privacyrechten van personen. Elk bedrijf dat met persoonsgegevens werkt, krijgt hier dus mee te maken. Onder persoonsgegevens vallen bijvoorbeeld naam en adres, maar ook IP-adres of bankrekeningnummer. Als webshop krijg je hoe dan ook te maken met persoonsgegevens en ben je dus verplicht om rekening te houden met de AVG.

Bedenktijd

Klanten hebben bijna altijd recht op bedenktijd wanneer zij een product op afstand aanschaffen. Deze bedenktijd moet minimaal 14 werkdagen duren en binnen deze tijd mag de klant het product zonder het geven van een reden terugsturen. Vermeld altijd op je website hoe lang de bedenktijd is! Anders kan deze namelijk worden verlengd tot 3 maanden. De bedenktijd gaat in op het moment dat de klant zijn of haar product ontvangt. Voor het retourneren van het product mag je geen kosten rekenen, maar je mag wel vaststellen dat de verzendkosten voor rekening van de klant zijn. Soms mag de klant de overeenkomst ontbinden. Heeft de klant bijvoorbeeld nog geen bevestiging ontvangen van zijn of haar bestelling? Dan mag deze de overeenkomst ontbinden. Ook wanneer er sprake is van een onduidelijk stappenplan op basis waarvan de overeenkomst is gesloten, mag de klant de overeenkomst ontbinden. Zorg dus altijd voor duidelijkheid en stuur een bevestiging naar de klant. Dit kan binnen enkele seconden gebeuren via een automatische e-mail.

Fiscale verplichtingen

Ook heb je net als een offline ondernemer de verplichting om belasting te betalen. Hierbij kun je denken aan inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting, gemeentelijke belastingen en btw.

Boekhouding

Hiervoor is een goede boekhouding cruciaal. Het is niet alleen verplicht om de administratie goed bij te houden en deze 7 jaar te bewaren, het is ook nog eens heel nuttig voor het doen van belastingaangifte.

 

Edit