Wij van het platform voor Personeel en Arbeid geloven in leren door te doen. Een ijzersterke trainingsmethodiek voor bedrijven en individuen die het beste uit zichzelf willen halen is ervaringsleren. Elke vorm van ervaringsleren is te herleiden naar de leercyclus van David Kolb. In de leercyclus van Kolb zijn de vier belangrijkste leerfases ondergebracht, namelijk: ervaren, reflecteren, conceptualiseren en experimenteren.
Wat is ervaringsleren?
Misschien wel de meest natuurlijke en krachtige vorm van leren is door ervaring, of nauwkeuriger door reflectie op doen. Afkorting voor Ervaringsgericht leren, het is wat prima ballerina ’s na hun optreden bij de nationale opera. Maar het gebeurt ook jongens die verdrietig zijn omdat hun vader kreeg boos toen zij speelde voetbal in de woonkamer. Door de leeftijd van één, We hadden allemaal onze eigen pijnlijke ontmoeting met ervaringsleren. Toen we deze probeerden te lopen, is mislukt,
viel en riep: als een baby goed… En hoewel dit een onaangename was en ontmoedigen van oefening die maanden duurde op het einde we alle gemaakt.
Hoe is dat mogelijk? Zodra we vielen en de eerste schok voorbij was, onze hersenen begon onbewust te voelen te maken uit alle beschikbare informatie om te bepalen hoe deze verlegenheid is opgetreden. Het onthoudt dat wanneer we onszelf opgedreven, Alles was prima: onze voeten op de vloer, onze wapens in positie en in ons hoofd en schouders recht.
Klaar om te gaan! Wanneer onze bovenbeen spieren
trok onze linkervoet 12,3% naar de voorzijde
onder een hoek van 23 graden,
onze wapens niet complimenteren met het verkeer
en de ventrikels in het binnenoor,
verantwoordelijk voor statische evenwicht,
heb verward voor een tweede.
Wanneer op hetzelfde moment de kat liep door,
onze ogen signaal een alarmerend afgegeven aan de hippocampus
en we volledig verloren…
Outch!
Onbewust dit is hoe onze hersenen analyses
de relatie van de gebeurtenissen in ons lichaam
of in de omgeving.
Het gebeurt de hele tijd als we leren te lopen,
praten,
kus,
functie in een fancy kantoor
of dans de salsa.
Zodra we de verbindingen tussen begrijpen
Wat ging er mis,
We weten wat we moeten veranderen
Als we proberen de volgende keer.
Ervaringsleren
kan ook expliciet worden gebruikt om een nieuwe vaardigheid leren
of beter worden in wat we al graag doet.
Hier is hoe het werkt:
Eerst krijg je in een situatie om te ervaren.
Na, nadenken over wat er gebeurd is.
Probeer te begrijpen van de relaties
om te vormen van een abstract begrip
-Als ik dat doe A,
Ik krijg B.
Laatst, beslissen wat te doen anders volgende keer.
Doe het dan opnieuw.
Ervaringsleren wordt ook verondersteld te zijn verantwoordelijk
voor het feit dat muzikanten
over het algemeen beter tarief op de meeste tests,
ongeacht wat zij meten.
Mensen die een instrument de praktijk
hun hersenen niet alleen deelnemen aan motor,
visuele en auditieve gebieden,
maar ze leren ook door na te denken over wat ze doen
met een snelle feedback loop
– een verkeerde Toon op de viool klinkt ook verschrikkelijk
blijven onopgemerkt.
Tijdens het spelen zij daarom niet alleen leren om te musiceren,
maar ook dat de vooruitgang in het algemeen komt door praktijk
reflectie,
begrip,
en herhaling.
U kunt het met je vrienden
of collega’s bij het werken aan een project.
Silicon Valley start-ups doen
wanneer ze vertellen hun ontwikkelaars om uit het gebouw!
Na de interactie met echte potentiële klanten,
het team krijgt samen,
analyseert de feedback
en besluit wat te doen.
Vertel ons, wat denk je?
Is het leren door het weerspiegelend op doen
alleen maar goed bij de aankoop van nieuwe praktische vaardigheden
of is het ook geschikt om te studeren van wetenschap,
Wiskunde,
de geesteswetenschappen
of abstracte kunst?
Leercyclus van Kolb
Het idee van ervaringsleren, of anders gezegd reflectieve praktijk, is gebaseerd op de veronderstelling dat we lering trekken uit
onze ervaringen, en dat dit bijdraagt aan onze professionele
kennis. David Kolb de theorie van ervaringsleren biedt een nuttig
kader voor het begrijpen van hoe reflectie helpt ons zin van onze
ervaringen. Als zorgverleners, we zijn bezig met praktische activiteiten
met degenen die in onze zorg. Kolb verwijst naar dit als het beton ervaring die
begint de cyclus van ervaringsleren. Tijdens of na een beton
ervaring, we vaak nadenken over wat we deden, wat ging goed en wat niet zo goed gaan.
Dit wordt aangeduid als reflecterende observatie in Kolb van model en
benadrukt het belang van het als gevolg van in en over de maatregelen om te leren van
ervaring. Deze reflectie op ervaring vaak leidt tot nieuwe ideeën of
conceptualisaties die ons leren over praktijk vorm. Door wat
Kolb oproepen abstract conceptualisering, genereren we nieuwe inzichten over
onszelf en onze praktijken die kennis van de manier waarop die we werken. We experimenteren dan door
uitproberen van deze nieuwe ideeën of conceptualisaties als onderdeel van de
leerproces. Door wat Kolb actieve experimenten noemt, testen we de
gevolgen en de geldigheid van onze nieuwe inzichten in de echte wereld en
Kom naar het integreren van nieuwe benaderingen in het repertoire van onze praktijk.
Dit cyclisch
proces van ervaringsleren wordt vaak herhaald om te zien wat
gebeurt als gevolg van onze aanpassingen. Dankzij dit proces kunnen gezondheidszorg
professionals na te denken over de nieuwe ervaring,
verder denken, nieuwe conclusies trekken en misschien beslissen aan te passen aan iemands praktijk weer.
Leerstijlen van Kolb